Plug
Plug

duurzaamheid

duurzaamheid

Meer informatie

interview

Bert Bartsoen

Duurzaamheid als USP in hedendaags ondernemerschap.

client: Plug

Een duurzame bedrijfsfilosofie draait om meer dan investeren in zonnepanelen en overschakelen naar een elektrisch wagenpark. Duurzaamheid kan aanwezig zijn in je way of thinking en acting.

Maar hoe pak je dit bedachtzaam aan? Hoe implementeer je dit vervolgens in je verhaal en hoe breng je dit over naar je klanten? Het is een thema dat Bert Bartsoen, zaakvoerder van Plug, al langer dan vandaag bezighoudt.

Dag Bert. We vallen meteen met de deur in huis. Ondernemen met een accent op duurzaamheid, is dat niet moeilijk om ‘verkocht’ te krijgen bij je klanten?

Dat dacht ik tot voor kort zelf ook, vooral naar marketing toe. Want hoe verenig je business en sustainability goed en op een geloofwaardige manier? Anno 2024 zijn er wel veel bedrijven die hier knap mee omgaan. Ikzelf ben er ook van overtuigd dat het kan, maar wel volgens het principe van de 3 P’s: People, Planet en Profit.

Plug

Bert Bartsoen, zaakvoerder Branding Agency Plug

“We moeten consuminderen.
Beter nadenken over wat we kopen,
de levensduur van een product,
de mogelijkheid tot reparatie,…
Fast consuming is passé.”

3 P’s, verklaar je nader?

People staat voor je team, je netwerk, werknemers in de leveranciersketen, ... Hoe zorg je ervoor dat je een goede relatie hebt én onderhoudt met hen? Hoe maak je de werkomgeving en de sfeer aangenamer? De communicatie, flexibiliteit, het wederzijdse respect? Bij Plug zijn we hier al langer dan vandaag mee bezig, dus je kan wel zeggen dat dit in ons DNA zit.

De tweede P staat voor Planet. Als consumenten kunnen kiezen tussen product A en product B, zullen ze vaker de duurzame optie verkiezen dan pakweg 10 jaar geleden. Voor bedrijven en merken is het een sterke USP én de consument is gevoeliger geworden aan dit thema. De jonge generatie gaat zelfs actief op zoek naar authenticiteit, een verhaal, … Ik geloof dat ondernemers mettertijd afgestraft zullen worden als ze niet inzetten op het duurzame thema.

Profit ten slotte, blijft een belangrijke pijler in het ondernemen. Vanuit de bron gaat het gaat nog steeds om verkoop, business. Maar tegelijk hecht een niet te negeren deel van je cliënteel belang aan duurzaamheid in producten en dienstverlening. Je moet er dus wel in meegaan en dat is positief, want duurzaamheid is een USP op zich. Ik ben er bovendien van overtuigd dat banken en overheden met tijd zullen vragen om inspanningen voor te leggen op vlak van duurzaamheid als je een lening wil aangaan of vestiging wil krijgen.

Is de bewustwording rond duurzaamheid er altijd al geweest bij jou?

Dat vind ik best moeilijk te definiëren. Tot een vijftal jaar geleden was ik er zelf weinig mee bezig. Ergens weet je wel dat je houdt van de natuur en onze planeet, dat de mensen rondom jou belangrijk zijn, maar mijn mentaliteit evolueerde nog niet voldoende mee. Mijn aha-erlebnis kwam er toen ik het Klimaatbetoog van Nic Balthazar had gezien. Nooit eerder drong zo hard tot me door wat het probleem was. Ook het boek ‘Het klimaat zijn wij’ van Jonathan Safran Foer was een eye-opener. Ik begreep dat we allemaal ons steentje kunnen bijdragen aan de klimaatproblematiek en dat we ook individueel een verantwoordelijkheid en impact hebben.

Wat betekent duurzaamheid voor jou? Hoe integreer je dit in je eigen leven?

Ik ben nog altijd een grote consumer, ik pleit schuldig. Wat wel veranderd is, is dat ik meer nadenk voor ik iets koop. Op veel zaken leg ik dikwijls een vergrootglas en denk ik eerst ‘Zou ik het wel zo doen? Kan het ook op een andere manier?’. Denk aan het kopen van appelen. Vroeger lette ik helemaal niet op de afkomst van fruit, nu kies ik bewust voor Belgische appelen. Het is een manier van bewuster kiezen en dagelijks je gedrag bijstellen. Ik doe mijn best, maar ben ook niet heiliger dan de paus.

Merk je bij je klanten ook meer aandacht voor duurzaamheid?

Ja, want ik merk dat het een USP aan het worden is. Je product en de kwaliteit ervan moeten goed zijn -dat is basis- maar als het ook duurzaam is, heb je er een verkoopsargument bij. Features zoals ‘Belgische onderneming’, ‘ambachtelijk gemaakt’ en ‘korte keten’ zijn troeven, haast labels. Veel bedrijven openden hun ogen en ontdekten hier marktwaarde in. Over het algemeen merken we in de marketingstrategie dat consumenten en onze klanten bewuster zijn en daarin maken wij met Plug en onze aanpak een verschil.

Hoe integreert Plug dit in marketing?

Als ondernemers vandaag kunnen kiezen tussen drukwerk versturen in een plastic blister of in een enveloppe die dubbel zo duur is, dan neigt hun keuze vaker naar de enveloppe. The shift is real: voor sommigen een hype, voor anderen een bewustwording. Heel wat drukwerk gaat er uiteraard uit door de digitalisering, maar als ik een klant voorstel om te drukken op gerecycleerd papier wordt er meer dan vroeger op ingegaan. Als we gadgets of relatiegeschenken ontwikkelen, wordt ook al snel geopteerd voor een milieuvriendelijk concept. Het is aan ons om creatief en innovatief uit de hoek te komen.

Plug
Plug

“Het circulaire is een onmiskenbaar deel geworden van een businessplan, niet zomaar een hippe trend om even te volgen.”

Plug

Kan je uitleggen hoe jullie de kaart van duurzaamheid trekken voor jullie klanten?

Wij slaan met Plug bewust deze richting in en ondersteunen bedrijven vaak ook op vlak van duurzaamheid. We zorgen voor een bewustwording door aspecten in hun bedrijfsvoering uit te lichten die heel sterk zijn, maar waar ze zich nog niet van bewust waren en ze daarom niet uitspeelden. Zoveel bedrijven leveren inspanningen in hun dagelijkse reilen en zeilen maar pakken hier niet mee uit. Plug zoomt hier dieper op in en grijpt kansen die anders zouden blijven liggen. Zo produceert een klant van ons grasdallen. Maar dat is zoveel meer dan een product. Het is kiezen voor kwaliteit, design en een langere levensduur, het is waterdoorlatendheid, het is de toekomst, het is een nieuwe norm. Een verhaal dat wij zien en mee kunnen vormgeven.

En hoe zit dat bij het Plug-team? Maak je hen bewuster van de aanpak van hun creatief proces en van hun eigen leefwereld?

Dat is geen evident verhaal. Ik breng het heel vaak naar voren, maar merk dat er slechts een minderheid ‘mee’ is, of ervoor openstaat. Idealiter maken ze zelf de reflex om een duurzaam voorstel te brengen, maar dit kan ik niet steeds verwachten. Ik cast mijn team immers op basis van creatieve, grafische en marketingskilIs. Niet op basis van hun duurzame mentaliteit. Eerlijkheid gebiedt mij wel toe te geven dat een goede sollicitant die een bepaalde affiniteit heeft met het milieu en consuminderen een voetje voor heeft.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookiebeleid. Meer info
close

Gelieve onderstaand formulier in te vullen om toegang te krijgen tot dit magazine.