Plug

generation Z

generation Z

Meer informatie

interview

Bert Bartsoen

Over de impact van Generation Z
op merken, communicatie en duurzaamheid.

client: Plug

Generation Z

  • Geboren tussen 1995 en 2010
  • Multiracial en multigender
  • Geboren met een smartphone in de hand
  • Gaat bewuster om met geld
  • Dienst i.p.v. product (Netflix, deelfiets,...)
  • Influencermarketing
  • Maak het persoonlijk
















"In de meer dan 20 jaar dat Plug bestaat, merk ik dat de tijdsgeest meer dan ooit razendsnel verandert.” Bert Bartsoen, zaakvoerder, draait al een tijdje mee in het vak en voelt dat er heel wat beweegt. Waar voorheen print, advertenties, affichage en tv overheersten, zwaaien nu online media, video en fotografie de scepter. En daar speelt generation Z een belangrijke rol in. “We leven in een snel veranderende tijd waarin we de vinger aan de pols moeten houden om de laatste trends op te pikken."


Op welke manier merk je dat de reclamewereld verandert?
Onze blik is verruimd. We worden alsmaar inclusiever. Een man kan damenskledij dragen op de cover van Vogue (cf. Harry Styles) en alle lichaamstypes worden gebruikt in reclamecampagnes -maatje 34 is niet langer de norm. De diversiteit van de samenleving wordt optimaal weerspiegeld in de media, en daar zit Generation Z zeker en vast voor iets tussen.

Plug

"Keep an eye on Gen Z”

Hoe kan de jonge generatie zo’n impact hebben op onze mediabeleving?

Vroeger vonden we trends in magazines en dagbladen, nu zoeken we online inspiratie via influencers. Kijk maar naar grote merken zoals Louis Vuitton, Balenciaga en Adidas: allen werken ze samen met jongeren die hun bekendheid vooral te danken hebben aan het internet. Mensen met street credibility, eerder dan klassieke schoonheidsidealen of celebrities. Waarom ze zo hot & trending zijn? Het gaat om hun way of living, ze nemen geen pose aan maar zijn authentiek en oprecht. Het zit in hun DNA.

‘Eyes wide open’ heeft dus te maken met hoe Plug zijn marketing uitrolt anno 2022?

Veel merken en bedrijven moeten nog wennen aan het feit dat de online community nu bepaalt wat trendy en relevant is. Ongeacht gender, kleur, geaardheid, lichaamsbouw, etc. Ook bij Plug willen we een brede kijk op de wereld hebben en openstaan voor vernieuwing. Het is dan ook onze taak om dit tot bij onze klanten te brengen en hen op de hoogte te houden van de recentste ontwikkelingen op vlak van imago, beeldvorming en communicatie. Weten wat er leeft.

Plug
Plug

Zijn er tendensen die een langdurige impact hebben en niet zomaar een tijdelijk fenomeen zijn?

Zeker. Het mooiste voorbeeld daarvan is duurzaamheid. Dat is niet zomaar een hippe trend; it’s here to stay. Het gaat om een bepaalde bewustwording en mentaliteitsverandering bij een zeer grote groep mensen. We beseffen meer en meer dat de toekomst in onze handen ligt. De toekomst van onze planeet, fauna en flora, maar ook van ons nageslacht. We willen geen puinhoop achterlaten voor onze nakomelingen, en het dringt door dat we hier met z’n allen een verschil in kunnen maken als we nu handelen. We voelen dat onze klanten hier meer dan ooit aandacht aan besteden omdat hun eindklant er gevoelig voor is. Het korteketenverhaal is van iets kleinschaligs geëvolueerd naar een sterke troef die bedrijven uitspelen in hun communicatie. Ze zijn er trots op en pakken ermee uit. Belangrijk hierin is echter dat dit ook in hun DNA vervat zit. Als je er niet van doordrongen en door gepassioneerd bent, dan verlies je je geloofwaardigheid. Ik probeer die mindset en filosofie ook zelf uit te dragen in mijn dagelijkse leven. Je moet op persoonlijk én professioneel vlak zoveel mogelijk op dezelfde golflengte zitten. Daar zijn we met Plug de ideale partner voor: we bekijken wat je kan doen als onderneming en integreren die duurzame kijk doordacht en strategisch in je branding en communicatie.

Ben je zelf bezig met klimaat of duurzaamheid?

Het Klimaatbetoog van Nic Balthazar was voor mij een absolute eye-opener. Wat hij daarin aantoont en staaft, is bij mij enorm blijven hangen. Een soort aha-erlebnis. Zoveel zelfs dat ik heel bewust minder vlees eet, geen intercontinentale vluchten meer neem, mijn omgeving bewustmaak van de problematiek, het belang van het thema benadruk in Plug, etc. Wist je dat één van de pijlers om meer duurzaamheid te creëren, onderwijs voor meisjes is? Jonathan Safran Foer haalt dit in zijn boek ‘Het klimaat zijn wij’ aan. Het lijkt er op het eerste gezicht niets mee te maken hebben, maar meisjes de kans op onderwijs ontnemen brengt een enorme kettingreactie teweeg die wel degelijk een impact heeft op het klimaat. Als ik iets geleerd heb dan is het wel dat je een steen niet kan wenden, maar je wel kan proberen om hem in de goede richting te duwen. En dat is ook wat ik met de klanten van Plug wil bereiken: waar mogelijk duurzaamheid doortrekken naar hun strategie, marketing en branding.




Wat kan je doen als ondernemer?

  • Produceer dicht bij de afzetmarkt
  • Ga voor elektrificatie
  • Vermijd verplaatsingen met het vliegtuig
Plug
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookiebeleid. Meer info
close

Gelieve onderstaand formulier in te vullen om toegang te krijgen tot dit magazine.