Plug Plug
Plug

interieur-
architectuur

interieur-
architectuur

Meer informatie

interview

Mieke Van Herck

Waar architectuur en interieur samensmelten
tot één verhaal.

client: Mieke Van Herck

Toen architecte Mieke Van Herck haar passie voor architectuur combineerde met die voor binnenhuisinrichting ging er een wereld voor haar open.

Door de twee samen aan te pakken en op elkaar af te stemmen, creëert ze unieke realisaties met een hoog glamourgehalte. Het resultaat van teamwork waarbij alle krachten gebundeld worden om het plaatje tot in de puntjes te doen kloppen. Dat, en de persoonlijke touch die Mieke aan elk project toevoegt, resulteren in een waar succesverhaal.

De projecten die je realiseert, krijgen niet zomaar het label ‘renovatie’ of ‘nieuwbouw’. Je creëert er een uniek verhaal rond. Een verhaal van passie, vertrouwen en de zoektocht naar de ultieme woonst waarin elke bewoner 100% thuis kan komen. Dat klinkt bijzonder veelbelovend.

Inderdaad. We willen van elk project iets unieks maken. Daarvoor is het makkelijker als ik eerst een band opbouw met onze klanten. Ik doe zo veel mogelijk zelf, zoals de klanten bezoeken voor een kennismaking en hen begeleiden bij de bouwaanvraag. Het geeft me de kans om een duidelijk beeld te krijgen van wat ze willen en een stevige basis met hen op te bouwen. Op die manier kan ik het beste team voor het project samenstellen en een vlot verloop van de werken garanderen.

Mieke Van Herck architecten is een autoriteit in de realisatie van luxueuze projecten. Jouw signature ‘Architectural stories by MVH’ is een bekend begrip geworden in je sector. Waarin schuilt volgens jou de grootste troef van MVH?

Ik geloof niet in een ‘los interieur’. Voor mij hangen architectuur en interieur onlosmakelijk samen en moeten ze perfect op elkaar aansluiten. Die samenhang maakt een project van MVH net zo sterk. Het spel tussen die twee facetten kan soms ook heel verrassend zijn. De keuze voor een all-in-one concept is heel bewust en ook interessant voor onze klanten.

Plug

Door mijn aanwezigheid op social media is ons werkterrein enorm gegroeid.

"De creatie van
een persoonlijk
verhaal is een must."





Hiermee onderscheid je jezelf van veel andere architecten, die zich meestal beperken tot één vakdomein. Hoe is het all-in-one concept tot stand gekomen?

Het idee is ontstaan enkele jaren nadat ik in de wereld van de ruwbouw werkte. Ik was mijn passie wat kwijt. Het voelde alsof er iets ontbrak. Dat bleek het puzzelstukje ‘interieur’. Door dit toe te voegen aan mijn projecten kon ik ze een meerwaarde geven. Initieel werd me dat afgeraden omdat het me veel extra werk zou bezorgen, maar ik beleef er veel meer plezier aan. Ook mijn klanten ervaren dat. De grotere workload is een feit, want we hebben nu een 11-koppig team, maar dat stelt ons ook in staat om onze klanten maximaal te ontzorgen doorheen het (ver)bouwproces.

Je bent als vrouw een minderheid in een overwegend mannelijke wereld. Hoe heb je hierin je plekje weten te veroveren?

Als pas afgestudeerde werd ik al gauw uitgejouwd op de werf, maar doorheen de jaren heb ik geleerd om mijn mannetje te staan. Ik heb altijd meer in een mannenwereld vertoefd en vind dat net fijn. Bij vrouwen is er onderling meer concurrentie en daar hou ik niet zo van. Het team van MVH is echter bewust gemengd en samengesteld op basis van mijn gevoel en de kwaliteiten van mijn medewerkers.

Plug
Plug

Merk je dat je je als vrouw meer of op een andere manier moet bewijzen?

Helemaal niet. Zo zit ik niet in elkaar. Ik werk niet om me te bewijzen, maar omdat ik geloof in wat ik doe. Dat is mijn drive: elke dag streven naar de creatie van mooie, nieuwe dingen.

Zijn er klanten die net om die reden bij jou komen aankloppen? In de testimonials op je website en socialmediakanalen is duidelijk te merken dat je een zeer persoonlijke, vertrouwde aanpak hebt en dat je voor je klanten een warme thuis wil creëren.

Ik vind het heel belangrijk om daarover te waken. Onze klanten doen een grote investering in hun woning. Dan is de creatie van een persoonlijk verhaal een must. Daarbij gaan we niet over één nacht ijs en bekijken we elke stap op een doordachte manier. Een persoonlijke insteek hoort er gewoon bij, zowel op functioneel als op esthetisch vlak.

Ook naar partners toe ben je heel loyaal. Je omringt je voor elk project met professionals die je volgen in je visie en passie, mensen waarmee je doorheen je samenwerking een band hebt opgebouwd. Waarom is een netwerk met vaste partners volgens jou een meerwaarde?

Het grootste voordeel hieraan is dat we onze klanten een uitstekende prijs-kwaliteit kunnen aanbieden. Daarnaast krijgen onze aannemers veel werk van ons, en kunnen wij op onze beurt een strakke planning en goede voorwaarden aanhouden. Ik heb ook een gezin waarbij ik wil kunnen thuiskomen zonder zorgen aan mijn hoofd. Me laten omringen met een sterk, betrouwbaar netwerk brengt gemoedsrust. Ook mijn klanten beamen dat. Ze merken dat we in een nauw teamverband werken en eventuele problemen snel opgelost worden.

De projecten die je realiseert, krijgen niet zomaar het label ‘renovatie’ of ‘nieuwbouw’. Je creëert er een uniek verhaal rond. Een verhaal van passie, vertrouwen en de zoektocht naar de ultieme woonst waarin elke bewoner 100% thuis kan komen. Dat klinkt bijzonder veelbelovend.

Inderdaad. We willen van elk project iets unieks maken. Daarvoor is het makkelijker als ik eerst een band opbouw met onze klanten. Ik doe zo veel mogelijk zelf, zoals de klanten bezoeken voor een kennismaking en hen begeleiden bij de bouwaanvraag. Het geeft me de kans om een duidelijk beeld te krijgen van wat ze willen en een stevige basis met hen op te bouwen. Op die manier kan ik het beste team voor het project samenstellen en een vlot verloop van de werken garanderen.

Mieke Van Herck architecten is een autoriteit in de realisatie van luxueuze projecten. Jouw signature ‘Architectural stories by MVH’ is een bekend begrip geworden in je sector. Waarin schuilt volgens jou de grootste troef van MVH?

Ik geloof niet in een ‘los interieur’. Voor mij hangen architectuur en interieur onlosmakelijk samen en moeten ze perfect op elkaar aansluiten. Die samenhang maakt een project van MVH net zo sterk. Het spel tussen die twee facetten kan soms ook heel verrassend zijn. De keuze voor een all-in-one concept is heel bewust en ook interessant voor onze klanten.

Plug
Plug

Daarnaast is Plug ook één van je vaste waarden, meer bepaald voor je communicatie. Wat voor rol spelen branding en marketing vandaag in jouw sector?

Dat is voor mij altijd zeer belangrijk geweest. Vroeger deed ik het zelf, maar ik verloor er veel tijd mee. Tijd die ik liever in mijn eigen job stak. Toen de zaak evolueerde vond ik dat ook mijn logo, huisstijl en andere communicatiedragers moesten meegroeien en besteedde ik alles uit aan Plug. We zitten op dezelfde golflengte en het team weet telkens mijn verwachtingen te overstijgen. Wat ik wil voor mijn eigen klanten, vind ik ook bij hen als partner terug.

Met zo’n 11.000 volgers en fans op je Instagram- en Facebook-pagina ben je naast een bijzonder goede architecte ook een bekend gezicht aan het worden op social media. Ervaar je hiervan een impact?

Ja, toch wel. Ik word regelmatig aangesproken op feestjes. Het is voor mij het ideale medium om doelgericht nieuwe klanten aan te trekken. Door mijn aanwezigheid op social media is ons werkterrein enorm gegroeid. We krijgen zelfs aanvragen vanuit het buitenland, zonder ons ervoor te moeten verplaatsen. Met ons totaalconcept moesten we wel onze grenzen verleggen.

Plug
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookiebeleid. Meer info
close

Gelieve onderstaand formulier in te vullen om toegang te krijgen tot dit magazine.