Plug

duurzaam
ondernemen

duurzaam
ondernemen

Meer informatie

interview

Sarah Parent

Middenactivisme als motor voor
positieve verandering.

client: Go Forest

Ze noemt zichzelf een middenactivist, draagt haar steentje op een heel ingenieuze manier bij aan het klimaat en praat hier met plezier honderduit over.

Sarah Parent, Chief Ecological Officer van Go Forest, stampte net voor haar 30e een start-up uit de grond die de natuur wil herstellen door bomen te planten in omgevingen waar ze positieve effecten hebben op o.a. biodiversiteit, werkgelegenheid en lokale economie. Sarah won de WOMED Award ’21 voor Belofte van het Jaar en legde met Go Forest in slechts enkele jaren een indrukwekkend parcours mét impact af.

"I believe in small steps on a big scale."





Go Forest zag in 2020 het levenslicht. Laat ons even teruggaan naar het begin. Hoe kwam je erbij om als zelfstandig ondernemer je schouders te zetten onder een maatschappelijke problematiek, en dat op zo’n vernieuwende manier?

Met Go Forest wil ik iets teruggeven op een moderne, eenvoudige manier. Het eerste jaar was allesbehalve makkelijk. Het startkapitaal dat ik had was snel op, de covidcrisis brak uit, ik deed alles op mijn eentje (van marktonderzoek en businessplan tot pitches bij bedrijven), … Met de juiste professionele ondersteuning ben ik er wel geraakt. Vandaag heb ik een team van 6 personen en freelancers over de hele wereld.

Meer dan ooit maakt de klimaatproblematiek wat jullie doen relevant en nodig. Het nieuws sloeg ons vorige zomer om de oren met bosbranden. Voelt het soms niet aan als dweilen met de kraan open?

Soms heb ik het er wel lastig mee dat er meer bos verdwijnt dan dat er bijkomt, maar ik zie het ook als een aanmoediging om net nog meer te gaan herstellen en te blijven planten. Bij het planten is het ook belangrijk dat we veerkrachtige bossen aanleggen. Sommige bomen zijn beter bestand tegen extreme weersomstandigheden. Het komt erop aan dit doordacht aan te pakken.

Plug
Plug

Je noemt jezelf ook ‘middenactivist’. Wat betekent het precies?

Het is een term die ik zelf in het leven heb geroepen. Ik vereenzelvig me niet met extreme activisten zoals Greta Thurnberg en Anuna De Wever. Anderzijds is er ook een grote groep van mensen die geen actie onderneemt. Ik geloof erin om de massa naar het midden te drijven. Niet alles feilloos doen, maar binnen jouw mogelijkheden. Haalbare acties of zoals ik het ook noem: ‘small steps on a big scale’.

Hoe gaat het concreet in zijn werk? Stel: Wij willen als onderneming onze ecologische voetafdruk compenseren door bomen te planten. What’s next?

  1. Je moet je afvragen of je product/dienst iets positiefs bijdraagt aan de wereld. Wat wil je bereiken?
  2. We brengen in kader wat je impact op de planeet is, rekening houdende met je budgetten (wat is je CO2-emissie en hoe kunnen we die naar beneden brengen?).
  3. Ten slotte moet je bomen planten die in lijn liggen met die CO2-uitstoot.
Plug
Plug

Heb je het gevoel dat je al een impact hebt op de maatschappij in de 4 jaar dat Go Forest bestaat? Dat je een wezenlijk verschil maakt?

We hebben ondertussen bijna een half miljoen bomen geplant. 30% in België en 70% in 16 andere landen. Dat is goed voor zo’n 150.000 vluchten van Brussel naar Marrakesh (berekend over de volledige levensduur van de bomen die we nu geplant hebben). Het is wel zwoegen om ons doel te bereiken omdat we letterlijk voor elke boom onderhandelen. Maar we mogen best trots zijn op waar we al staan, denk ik.

Dat je een ambitieuze vrouw bent, blijkt uit alle ideeën die je hebt én effectief ook uitvoert. Zo nam je in 2021 deel aan de WOMED Award én won je er de award voor Belofte van het Jaar. Was het je eigen idee om hieraan deel te nemen?

Eigenlijk niet! Ik werd door verschillende mensen aangespoord om me ervoor in te schrijven en mijn kans te wagen. Toen ik uiteindelijk overtuigd was, wilde ik ook echt wel winnen. Niet zomaar; ik wilde dat mensen met impact iets konden winnen en betekenen. En voor mij biedt Go Forest een belangrijke meerwaarde rond klimaatvorming. Ongetwijfeld zal de persaandacht na mijn overwinning Go Forest goed gedaan hebben. Ik heb zelf ook heel wat mensen leren kennen en een media-opleiding gekregen.

Voel je dat het nodig is om als vrouwelijke ondernemer op te komen voor jezelf?

Je moet je sowieso meer gaan bewijzen. Ik was ook nog geen 30 toen ik met Go Forest begon, en je merkt toch dat je wat ‘minachtend’ wordt bekeken omdat je nog een groentje bent. Ondertussen is dat wel beter omdat men mij begint te kennen. Maar ik blijf bijvoorbeeld wel letten op mijn voorkomen. Ik ga me eigenlijk net niét vrouwelijk kleden; ik wil in mijn mannelijke energie zijn wanneer ik business doe (lacht)!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookiebeleid. Meer info
close

Gelieve onderstaand formulier in te vullen om toegang te krijgen tot dit magazine.