durabrik: joost callens

duurzaam
leiderschap

duurzaam
leiderschap

Meer informatie

interview

Joost Callens

De CEO die het pad naar
de toekomst bewandelt.

client: Durabrik

Je moet het maar doen als CEO: in het beste boekjaar ooit je bedrijf verlaten en naar Compostela stappen. Joost Callens van Durabrik durfde het aan.

Weinig CEO’s zijn zakelijk én geestelijk zo inspirerend als Joost Callens van Durabrik. Zijn 87-daagse voettocht naar Santiago de Compostela leidde tot zijn nieuwe boek ‘De zoekende leider’. Maar die ‘camino’ leverde hem ook een nieuwe holdingnaam op. Én frisse ideeën over duurzaam bouwen in de toekomst.

"Tijdens mijn camino werd het duidelijk wat er voor mij echt toe deed."



Op 89 dagen tijd wandelde hij 2100 kilometer, van Petegem-aan-de-Leie tot in Santiago. Onderweg las hij geen enkele e-mail. En hij kreeg niet één update over hoe de zaken binnen zijn bouwgroep liepen. ‘Het enige dat ik wist: dat ik kon rekenen op een heel goed draaiend team. En dat stelde me gerust,’ zegt hij.

Heeft uw voettocht van u een andere ondernemer gemaakt?

Het was een confrontatie met mezelf. Als mens én als ondernemer. Het overgrote deel liep ik mijn ‘camino’ alleen. Heel soms had ik eens twee dagen compagnie. Ik nodigde dan mensen uit die belangrijk zijn in mijn leven: mijn ouders, mijn kinderen, mijn directieteam, mijn mental coach, noem maar op. Toen ik vertrok, kreeg ik van vrienden en familie trefwoorden cadeau, waar ik onderweg over moest nadenken. Ik had toch veel tijd, dus er spookte heel wat door mijn hoofd. Ik vond het zonde om al die ideeën voor mezelf te houden, dus schreef ik er een boek over: ‘De zoekende leider.

durabrik: joost callens
durabrik: joost callens

Kijkt u nu anders naar leiderschap sinds uw ‘camino’ naar Compostela?

Over mijn zoektocht naar authentiek leiderschap draaide mijn eerste boek ‘De kwetsbare leider’ al. Maar sinds mijn camino ben ik een nog ferventere voorstander van persoonlijke ontwikkeling van mijn mensen. En van mezelf. Als je daarin investeert, worden je teams betrokkener. En dat straalt af op je product én op je klanten. Zij worden je ambassadeurs. En dat maakt je aandeelhouders op hun beurt blij, waardoor je weer meer budget over hebt om te investeren in persoonlijke ontwikkeling. Ikzelf volg al jaren regelmatig managementopleidingen. Maar ik doe ook aan mindfulness en ik trek me regelmatig in stilte terug met mijn coach, Björn Prins. Al die verschillende inzichten van de voorbije jaren kwamen samen op mijn voettocht. Het werd voor mij helder wat er echt toe deed, wat belangrijk was, wat duurzaam leiderschap betekende. En naar aanleiding daarvan heb ik ook belangrijke beslissingen gemaakt, zowel privé als professioneel.

Camino is ook de naam van de nieuwe overkoepelende holding: een cluster van een twaalftal bedrijven, waaronder Durabrik en victor, die werken rond innovatieve woonoplossingen voor zowel renovatie als nieuwbouw.

Camino is het corporate merk, dat de subbrands zal ondersteunen. De term ‘Camino’ is natuurlijk symbolisch gekozen. Het is ons ‘pad voor de toekomst.’ Het moederbedrijf Durabrik, bekend om zijn nieuwbouwwoningen, is inderdaad in die holding ondergebracht. Net als victor: ons bedrijf dat totaalrenovaties volledig van a tot z coördineert voor particulieren. We namen ook het zonnepanelenbedrijf EcoPuur over, dat uitgroeide tot specialist in duurzame energietechnieken in woningen. En Istoir, een andere nieuwe firma uit de groep, blaast oude monumentale panden nieuw leven in, maar wel op een duurzame manier. In totaal telt de holding Camino inmiddels 290 werknemers, goed voor een jaaromzet van 130 miljoen euro.

We engageren ons voor een duurzame toekomst.





Duurzaamheid is één van jullie speerpunten. Met Camino willen jullie bouwen aan én voor de toekomst. Welke inspanningen levert u daarvoor?

Als huizenbouwer willen we verder kijken dan onze 10-jarige aansprakelijkheid. Voor het derde jaar op rij haalde Durabrik het VOKA Charter Duurzaam Ondernemen binnen. En we kregen vorig jaar het internationale certificaat van UNITAR: de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die de VN in 2015 opstelde om de wereld tegen 2030 duurzamer, inclusiever en rechtvaardiger te maken. Op elk van die 17 doelen hebben we de laatste jaren inspanningen geleverd. Water is bijvoorbeeld een kostbaar goed geworden. Daarom hebben we voor de Benelux de exclusiviteit op Hydraloop: een toestel, niet groter dan een diepvries, dat het gebruik van stadswater met quasi de helft kan reduceren. Het zuivert afvalwater, bijvoorbeeld uit de douche, tot herbruikbaar water voor toilet, wasmachine, tuin of zwembad.

durabrik: joost callens
durabrik: joost callens

Met victor doen we totaalrenovaties die rekening houden met de energienormen van de toekomst.

durabrik: joost callens
durabrik: joost callens

Jullie willen actief zijn in alle segmenten van de bouwmarkt: nieuwbouw, verhuur én renovatie met jullie submerk victor. Hoe zien jullie dat evolueren?

15 jaar geleden vroeg een vriend me of we met Durabrik ook verbouwingen deden. Dat was toen niet het geval, maar voor hem maakte ik een uitzondering. Na die eerste ervaring besefte ik dat er misschien wel een markt voor is. We richtten victor op, met het oog op particuliere totaalrenovaties van huizen. We positioneerden ons tot voor kort in het hogere segment van de markt. Maar momenteel zijn we gerichte overnames aan het doen, zodat we er ook die kleinere renovaties bij kunnen nemen. Binnen de Camino-groep hebben we inmiddels al een specialist in ramen en deuren overgenomen, net als een binnenschrijnwerkfirma en een afwerkingsbedrijf. Met die cluster kunnen we binnenkort teams uitsturen, die alle soorten renovaties aankunnen. Dus niet in onderaanneming, maar als platform binnen Camino zelf. Alleen zo kunnen we concurrentieel zijn met andere totaalrenovatiebedrijven.

Eén van de 17 doelstellingen van het UNITAR-charter, dat u zopas behaalde, is: de wereld inclusiever maken. Waarom hecht u daar zoveel belang aan?

Ik ben vader van drie kinderen en mijn jongste zoon heeft een hersenletsel. Ik hoor van bedrijfsleiders dat zij bijna geen sollicitatiebrieven krijgen van mensen zoals hij. Ik weet niet hoe het komt, maar mensen met een beperking, zowel motorisch als mentaal, worden ontmoedigd, omdat ze denken dat de bedrijfswereld daar niet voor open staat. Terwijl heel onze maatschappij continu de feiten achterna holt en naar allerlei manieren zoekt om ‘in het hier en nu te staan’, doen mensen met een beperking dat al. Eén zo iemand in je team kan het bewustzijn van een organisatie doen groeien. Als elk bedrijf één of twee zulke mensen een plaats zou geven, zou de wereld er helemaal anders uitzien.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookiebeleid. Meer info
close

Gelieve onderstaand formulier in te vullen om toegang te krijgen tot dit magazine.