raff plastics
Case information
RAFF Plastics: pionier in innovatie en duurzaamheid sinds 1976
Van recyclagebedrijf naar inspirerend merk
met Plug branding agency
client: raff plastics
campaign: 2024
fields: strategy - marketing - branding - photography - webdesign
RAFF Plastics is een Belgisch familiebedrijf dat sinds 1976 pioniert in de recyclage van industrieel en huishoudelijk plastic. Vanuit Houthulst verwerken ze jaarlijks 70.000 ton plastic afval tot hoogwaardige grondstoffen, zoals maalgoed en granulaten, onmisbaar voor diverse industriële toepassingen.
RAFF Plastics stond voor een duidelijke uitdaging. Hoewel het bedrijf al jarenlang een voortrekker was in de recyclagesector, bleef hun duurzame impact onder de radar. Caroline Van der Perre, CEO en tweede generatie binnen het bedrijf, legt uit: “Duurzaamheid kreeg steeds meer aandacht, maar onze boodschap kwam niet altijd over. Mensen zien recycling nog te vaak als iets technisch, terwijl het zoveel meer is.”
“Duurzaamheid en innovatie zitten in ons DNA,” vertelt Caroline. “Maar hoe breng je je verhaal naar buiten zodat mensen écht begrijpen wat je doet?”
Een frisse visuele identiteit voor een duurzame toekomst
Een van de eerste stappen was het moderniseren van de visuele identiteit. Het vertrouwde blauwe karakter van RAFF Plastics bleef behouden, maar werd gecombineerd met frisse, groene accenten, passend bij hun focus op duurzaamheid. Deze vernieuwde identiteit werd doorgetrokken naar alle communicatiemiddelen, waaronder een nieuwe huisstijl, website en brochures. Caroline benadrukt: “Alles klopte ineens. Van de kleuren tot de uitstraling: het is een perfecte weerspiegeling van wie we vandaag zijn.”
Naast de visuele elementen zetten we ook sterk in op storytelling. Een bedrijfsfilm, die Caroline omschrijft als het “stokpaardje” van de rebranding, bracht het verhaal van RAFF Plastics tot leven. Het resultaat was een inspirerende en informatieve productie die wordt ingezet op beurzen, in de receptie van het bedrijf en stakeholders en klanten overtuigde van RAFF Plastics’ pioniersrol.
Nadat Caroline de Womed Award 2023 had gewonnen, wilde ze graag iets terugdoen voor de maatschappij. Een podcast leek de ideale manier om in dialoog te gaan met enkele experts over duurzaamheid en recyclage en zo mensen correct te informeren. In samenwerking met Plug werd een succesvolle podcastreeks, ‘De keuze van Caro’, gelanceerd waarin gerenommeerde sprekers zoals Nic Balthazar en Sarah Parent hun visie deelden. Deze reeks positioneerde RAFF Plastics niet alleen als een innovatieve speler binnen de recyclagesector, maar ook als een thought leader op het gebied van circulariteit.
Zelfs de nieuwe elektrische vrachtwagen werd een blikvanger dankzij stijlvolle belettering en inspirerende quotes die hun duurzame missie onderstreepten.
Caroline blikt tevreden terug op het proces: “Plug was de strategische en creatieve partner die we nodig hadden. Ze begrepen niet alleen onze visie, maar wisten deze ook te vertalen naar concrete en creatieve acties. De rebranding had een directe impact. Het was ineens heel duidelijk wie we zijn en wat we doen. Mensen zien ons nu niet alleen als een recyclagebedrijf, maar als een partner in innovatie en duurzaamheid.”
Tot slot ontwierpen we opvallende beursstands met duurzame moswanden, waarmee RAFF Plastics een sterke indruk maakte op internationale evenementen.
Hoe Plug Raff Plastics
transformeerde naar
innovatief merk.
Het nieuwe merkverhaal versterkte niet alleen de positie van RAFF Plastics in de sector, maar creëerde ook bewustwording bij het brede publiek. “Mensen vragen nu écht wat er met hun afval gebeurt. En dankzij Plug kunnen we dat op een inspirerende manier uitleggen. Het was een fantastisch parcours, en ik kijk ernaar uit wat we samen nog meer kunnen bereiken,” concludeert Caroline.
Sterke branding is meer dan een mooi ontwerp, het vertelt een authentiek verhaal dat impact maakt op je doelgroep én de wereld.
"De samenwerking met Plug is een investering die meer dan de moeite waard is. Ze begrijpen ons verhaal en zetten het om in concrete impact.